Bayangan daulah Islam sudah semakin jelas kelihatan. Janji Allah sudah semakin dekat dan kemenangan kian menghampiri.Berjaga-jagalah wahai kaum kuffar yang menderhakai Allah,tak lupa juga kaum muslimin terutama golongan pemimpin yang masih enak dibuai ulitan tampuk kepimpinan yang penuh kebusukan,penipuan dan kotoran lain yang sewaktu dengannya,kalian tidak akan selamat selagi tidak mengamalkan hukum-hukum islam yang wajib diterapkan dari Allah SWT. Justeru, bersegeralah kepada kemuliaan dan kemenangan ini wahai kaum muslimin yang masih wujud dan yakin lagi bahawa JANJI ALLAH ITU PASTI!!! )

Muhyiddin tegur Zaid

by AURA JIHAD

BANGI 30 Mac – Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Zaid Ibrahim tidak sepatutnya membuat kenyataan terbuka mengenai penubuhan suruhanjaya kehakiman kerana perkara itu belum dibincangkan di peringkat Kabinet.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sebagai menteri, sudah sewajarnya Zaid mendapat panduan ketika mesyuarat Kabinet minggu lalu yang memutuskan supaya dibezakan antara pendapat peribadi dan pandangan rasmi.

Beliau bimbang imej dan maruah kerajaan akan terjejas sekiranya seseorang menteri terus-terusan membuat kenyataan peribadi berhubung perkara penting seperti itu tetapi kemudiannya Kabinet tidak bersetuju, yang akhirnya menyebabkan rakyat menuduh kerajaan berpatah balik.

‘‘Saya tidak hendak komen panjang, saya tak nak nanti (timbul) konflik, orang kata apa ini menteri Kabinet bercanggah.

‘‘Anggap pandangan saya ini sebagai Naib Presiden UMNO supaya hal-hal yang penting seperti ini elok dibincang dahulu dan jangan seolah-olah pandangan peribadi sudah jadi pandangan rasmi kerajaan,’’ ujarnya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Sukan Antara Agensi MITI 2008 di sini hari ini.

Muhyiddin mengulas kenyataan Zaid dalam wawancara khas dengan Mingguan Malaysia semalam bahawa pelantikan pengganti Ketua Hakim Negara, Datuk Abdul Hamid Mohamad yang akan tamat tempohnya Oktober ini diharap dapat dilakukan melalui sebuah suruhanjaya.

Zaid berkata, langkah itu amat mustahak untuk memulihkan keyakinan rakyat terhadap sistem kehakiman negara apabila pelantikan hakim dapat dilakukan melalui satu proses yang lebih telus, ketat dan meyakinkan.

Muhyiddin menjelaskan, semasa mesyuarat lalu, Kabinet bersetuju pada prinsipnya perlu ada usaha dibuat untuk menyusun semula sistem kehakiman.

‘‘Bagaimana bentuk dan formatnya, ini perlu dibawa kepada Kabinet, jangan dibincang secara terbuka macam sudah ada keputusan, tidak elok begitu.

‘‘Macam sudah setuju hendak tubuhkan suruhanjaya kehakiman. Saya fikir belum ada perbincangan apa-apa lagi.

‘‘Eloklah bawa dahulu ke Kabinet, pasal ini isu besar, saya cuma komen setakat ini, nanti orang kata saya berbalah, tidak ada,’’ katanya.

Sumber: Utusan Malaysia 31/03/08

Ulasan:


Zaid Ibrahim yang baru dilantik ke kabinet nampaknya begitu ‘ghairah’ mengeluarkan pelbagai bentuk kenyataan. Bermula dari kenyataan pertama beliau meminta agar kerajaan memohon maaf kepada Tun Salleh Abbas kerana pemecatan bekas ketua hakim negara itu, kini Zaid mengeluarkan satu lagi kenyataan yang boleh menimbulkan kontroversi.

Sebagai orang baru dalam kabinet sekular di Malaysia, sudah semestinya Zaid cuba mencari populariti untuk menonjol. Sebagai orang lama pula, Muhyiddin tentunya tidak senang duduk dan tidak akan membiarkan Zaid terus-menerus muncul di akhbar-akhbar. Inilah ‘open secret’ UMNO yang selalu disembunyikan – percanggahan pendapat dan pergaduhan sesama sendiri yang tidak berkesudahan serta usaha untuk naik ke atas secepat mungkin dengan mempopularkan diri melalui ‘kerjasama’ dengan wartawan-wartawan.

Hal ini sebenarnya bukan soal pendapat peribadi atau pendapat rasmi kerajaan, ia soal ‘bagaimanakah’ untuk menunjukkan kehebatan diri dan mendiscreditkan orang lain yang merupakan satu lagi tradisi dalam UMNO. Semoga percanggahan pendapat yang berdasarkan hukum sekular ini akan terus berlaku di dalam kerajaan yang membolehkan rakyat menilai betapa jauhnya mereka dari mengambil Islam sebagai penyelesaian kepada peraturan hidup.

Filed under having  

0 Ulasan: