Bayangan daulah Islam sudah semakin jelas kelihatan. Janji Allah sudah semakin dekat dan kemenangan kian menghampiri.Berjaga-jagalah wahai kaum kuffar yang menderhakai Allah,tak lupa juga kaum muslimin terutama golongan pemimpin yang masih enak dibuai ulitan tampuk kepimpinan yang penuh kebusukan,penipuan dan kotoran lain yang sewaktu dengannya,kalian tidak akan selamat selagi tidak mengamalkan hukum-hukum islam yang wajib diterapkan dari Allah SWT. Justeru, bersegeralah kepada kemuliaan dan kemenangan ini wahai kaum muslimin yang masih wujud dan yakin lagi bahawa JANJI ALLAH ITU PASTI!!! )

Obamania atau Baracknophobia?

by AURA JIHAD

WASHINGTON: Bakal Presiden Amerika Syarikat Barack Obama menjadi Presiden terbanyak menerima ancaman, termasuk ugutan bunuh berbanding pemimpin sebelumnya.

Pasukan Perkhidmatan Perisikan bagaimanapun enggan mengulas atau memberikan butiran mengenai bilangan kes siasatan berhubung ancaman berkenaan.

Bagaimanapun sejak berakhirnya pemilihan Presiden pada 4 November lalu, pegawai keselamatan mengakui menerima banyak aduan berhubungan ancaman dalam bentuk tulisan, paparan di internet dan kegiatan seumpamanya yang ditujukan kepada Obama yang muncul Presiden kulit hitam pertama negara itu.

"Apa yang pasti, Obama menjadi Presiden paling banyak menerima ancaman berbanding Presiden sebelumnya," kata pegawai yang enggan dikenali atas alasan isu keselamatan Presiden sememangnya sensitif untuk dibincangkan secara terbuka.

Awal minggu ini, pihak Perkhidmatan Perisikan menyiasat kes membabitkan ancaman dalam bentuk papan tanda diletakkan pada sebuah pokok di Vay, Idaho.

Ia antara lain memaparkan nama Obama, lengkap dengan tawaran menggantungnya di depan khalayak ramai.

Di Carolina Utara, pegawai hak asasi awam, turut membuat aduan mengenai tulisan menghina Obama yang ditemui dalam sebuah terowong dekat kampus Universiti North Carolina State.

Di sebuah pasar raya Maine, wartawan agensi berita Associated Press (AP), mendakwa melihat satu papan tanda mempelawa orang ramai bertaruh bilakah tarikh Obama menjadi mangsa dibunuh pembunuh upahan.

Malah, papan tanda itu turut memaparkan nilai taruhan sebanyak AS$1 (RM3.20 sen) bagi tekaan tarikh 'The Osama Obama Shotgun Pool,' yang secara terang-terangan mengaitkan Obama dengan pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden.

"Wang ini akan dimenangi mereka yang dapat meneka tarikh serangan ke atas Obama. Semoga kita ada pemenangnya kelak," kata papan tanda itu yang sudah dialihkan. AP

Sumber: Berita Harian 16 Nov 2008

Ulasan:

Ramai yang mengatakan bahawa AS yang memilih Presiden ke-44 mereka yang berbangsa Afrika telah mengakhiri zaman aparteid mereka, tetapi laporan akhbar menunjukkan sebaliknya. Di samping ramai yang gembira dan mengharap, tidak kurang juga yang terus membenci dan sakit hati dengan kemenangan Obama sebagai presiden kulit hitam pertama AS ini.

Dalam satu laporan daripada Yahoo Inc. pada 17 Nov 2008, sebanyak 200 insiden kebencian perkauman yang menyalahkan kepada kaum kulit hitam terjadi di Amerika Syarikat sebaik sahaja Barrack Obama diisytiharkan menjadi Presiden Amerika Syarikat ke-44.

Amerika Syarikat berumur lebih sedikit daripada 200 tahun sejak penubuhan pada tahun 1776, dan 43 orang telah menjawat jawatan sebagai Presiden AS. Tetapi bagi suatu negara ideologi yang masih muda, seramai 4 orang Presiden mereka telah mati ditembak. Abraham Lincoln iaitu Presiden AS yang berjuang memenangkan wilayah Utara memenangi perang saudara di antara tahun 1860-1865 adalah merupakan Presiden AS yang pertama dibunuh melalui tembakan, diikuti oleh James Garfield, William McKinley dan terakhir sekali adalah John F. Kennedy pada tahun 1963.

Dan terdapat sebanyak 18 percubaan untuk membunuh Presiden AS di antaranya adalah Andrew Jackson, Theodore Roosevelt, Franklin Rossevelt,, Henry Truman, John F. Kennedy (akhirnya mati tertembak), Richard Nixon, Gerald Ford, Jimmy Carter, Ronald Reagan, Goerge H.W Bush (Sr.), Bill Clinton dan George W. Bush (Jr.). Ford dan Reagan mengalami percubaan untuk membunuh sebanyak dua kali. Kali terakhir seorang Presiden AS yang tercedera ditembak adalah Reagan pada tahun 1981.

Presiden G.W. Bush yang membuat lawatan rasmi ke Asia Barat telah dikatakan menerima kawalan yang sangat ketat sekali. Rory McCarthy wartawan bagi akhbar Guardian (UK) pada 9 Januari 2008 melaporkan bahawa seramai 10,000 anggota polis Israel akan mengawal keselamatan Bush semasa lawatan ke kota Al-Quds (Jerusalem), dan suatu yang pelik kerana Israel adalah sekutu kuat AS di rantau Asia Barat. Sementara Irit Rosenblum dari akhbar Haaretz di Israel melaporkan bahawa belanja untuk kawalan keselamatan Bush semasa di Israel adalah USD25,000 sejam. Malah dalam suatu rancangan di Discovery Channel memaparkan kawalan keselamatan yang sangat ketat dan teliti semasa Presiden Bush menjadi orang yang mengurniakan ijazah kepada graduan Universiti Maryland semasa konvokesyen Universiti Maryland.

Dengan perkembangan yang berlaku ke atas Obama, walaupun dia masih belum menjalankan tugas-tugas presiden secara rasmi lagi, apakah Obama akan menjadi Presiden AS yang kelima yang bakal mati ditembak? Wallahu'alam.

Filed under having  

0 Ulasan: