Bayangan daulah Islam sudah semakin jelas kelihatan. Janji Allah sudah semakin dekat dan kemenangan kian menghampiri.Berjaga-jagalah wahai kaum kuffar yang menderhakai Allah,tak lupa juga kaum muslimin terutama golongan pemimpin yang masih enak dibuai ulitan tampuk kepimpinan yang penuh kebusukan,penipuan dan kotoran lain yang sewaktu dengannya,kalian tidak akan selamat selagi tidak mengamalkan hukum-hukum islam yang wajib diterapkan dari Allah SWT. Justeru, bersegeralah kepada kemuliaan dan kemenangan ini wahai kaum muslimin yang masih wujud dan yakin lagi bahawa JANJI ALLAH ITU PASTI!!! )

ISU SKIRT PENDEK

by AURA JIHAD

KUALA LUMPUR 29 Sept – Beberapa hari lepas timbul isu ‘skirt’ Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok Suh Sim yang hadir ke majlis berbuka puasa di perkarangan masjid Nurussaadah, Cheras Baru. Pelbagai pihak memberikan respons mengenainya. Ada yang mencemuh dan ada pula yang mempertahankannya. Seperti biasa, isu ini kemudian diperbesarkan dan digembar-gembur demi meraih kredit politik masing-masing pihak.

Timbalan Mufti Wilayah Persekutuan, Zakariah Isa menegur penampilan Teresa yang dikatakan tidak sopan. Dalam merespons kenyataan ini, melalui blog Teresa, Y W Yeoh. Setiausaha Akhbar kepada YB Teresa Kok mengatakan Teresa dalam keadaan tergesa kerana kesibukan hingga tidak sempat mengganti pakaiannya sejak dibebaskan dari ISA pada hari yang sama. Blog tersebut menyatakan bahawa skirt yang dipakai Teresa ketika itu adalah berpatutan, tidak melepasi lutut.

Dalam perkembangan yang sama, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak menyentuh isu ini sebagai satu isu yang sensitif. Secara umum, beliau mengajak setiap dari kaum majmuk menghormati antara satu sama lain dalam menjaga sensitiviti masing-masing.

Isu ini sebenarnya merupakan secuil dari ‘akibat’ (simptom) dari perlaksanaan sekularisme di Malaysia. Undang-undang yang mengikat masyarakat yang tinggal di Malaysia secara umumnya, tidak menetapkan etika berpakaian, apatah lagi kepada yang bukan Islam. Jadi, terpulanglah kepada masing-masing. Ketidakwujudan peraturan berpakaian di Malaysia adalah sejajar dengan ideologi sekular yang dianuti oleh pemerintah yang membuka hal ini kepada multi-interpretation (penafsiran yang pelbagai), supaya ia menjadi asas kepada agenda kebebasan (freedom). Walaupun dalam banyak keadaan hal berpakaian masyarakat boleh mencetuskan ketidakselesaan bagi pihak yang lain, khususnya mereka yang beriman, namun hal ini bukanlah menjadi ukuran bagi kerajaan, kerana ia termasuk dalam kebebasan individu yang didewakan di dalam sistem demokrasi. Ini juga merupakan sebahagian dari idea-idea liberalisme yang menusuk ke dalam sistem pergaulan antara lelaki dan wanita di Malaysia sejak sekian lama.

Islam mengatur permasalahan ini dengan syariah. Undang-undang pakaian termasuk ke dalam undang-undang negara dan dijelaskan oleh syarak. Bagi wanita, sama ada Muslimah atau selainnya, menutup aurat yang sewajarnya di tempat umum adalah wajib, bukan hanya di masjid atau sekitarnya. Ini adalah kerana hukum syarak tentang undang-undang negara berkaitan aurat wanita terkena kepada semua pihak berdasarkan ketetapan dari Khalifah. Apatah lagi jika wanita tersebut adalah ahlul-zhimmah yang wajib tunduk kepada undang-undang Islam yang diterapkan di dalam negara.

Sebagai Muslim, kita tidak sepatutnya sensitif hanya apabila wanita kafir atau (wanita Muslimah sekalipun) tidak menutup aurat di kawasan masjid, namun perbuatan tidak menutup aurat di tempat awam adalah haram dan wajib dikenakan takzir. Pemerintah, yang mana kuasa penerapan hukum berada di tangannya, wajib menerapkan undang-undang dan menghukum sesiapa sahaja yang tidak menutup aurat sebagaimana yang digariskan oleh Islam. Amat malang apabila umat Islam hanya sensitif dengan 'skirt pendek,' namun langsung tidak sensitif dengan sistem dan undang-undang kufur yang menguasai Malaysia sekarang.

Di Malaysia, wujudnya sikap toleransi yang mementingkan kesejahteraan antara kaum dalam konteks nilai-nilai sejagat (universal values) telah mengatasi kemuliaan syariah itu sendiri. Ini adalah kerana sikap lemah dan bermuka-muka para pemimpin dan juga umat Islam terhadap isu yang dikhuatiri boleh menimbulkan sensitiviti kaum yang berlaku di sekitar mereka. Sudahnya, syariat diletakkan di belakang dan ‘sensitiviti’ kaum sentiasa diutamakan. Bersikap apologetik dalam memenangkan hati orang-orang kafir pasti akan menghancurkan syariah. Jika beginilah keadaannya, sampai bila pun orang-orang kafir tidak akan dapat memahami Islam dalam keadaan mereka takut dan hormat kepada hukum-hukum Allah, dan hormat kepada umat Islam itu sendiri. Justeru, pemerintah dan umat Islam wajib mengedepankan ketinggian syariat Islam, dalam apa jua keadaan sekalipun, tanpa memerhatikan sensitiviti isu yang bercanggah dengan Islam.

[Rujuk: SN094 - Hidup Harmoni Hanya Di Bawah Naungan Islam]

Filed under having  

0 Ulasan: