Bayangan daulah Islam sudah semakin jelas kelihatan. Janji Allah sudah semakin dekat dan kemenangan kian menghampiri.Berjaga-jagalah wahai kaum kuffar yang menderhakai Allah,tak lupa juga kaum muslimin terutama golongan pemimpin yang masih enak dibuai ulitan tampuk kepimpinan yang penuh kebusukan,penipuan dan kotoran lain yang sewaktu dengannya,kalian tidak akan selamat selagi tidak mengamalkan hukum-hukum islam yang wajib diterapkan dari Allah SWT. Justeru, bersegeralah kepada kemuliaan dan kemenangan ini wahai kaum muslimin yang masih wujud dan yakin lagi bahawa JANJI ALLAH ITU PASTI!!! )

Promosi keindahan Islam

by AURA JIHAD

KUALA LUMPUR 8 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, unsur kesenian Islam perlu dijadikan alat bagi mempromosikan keindahan agama Islam itu sendiri di mata dunia. Perdana Menteri berkata, menghayati kesenian Islam berupaya mengurus salah tanggap dan sifat prejudis terhadap agama Islam yang dilabelkan dengan pelbagai gambaran negatif. Dengan menonjolkan keindahan seni Islam, katanya, ia boleh mengubah persepsi itu sekali gus mendidik mereka tentang sifat Islam yang sebenar. "Sebagai sebuah negara Islam merdeka dan berjaya mengekalkan toleransi dalam masyarakat pelbagai agama, kita bertanggungjawab membawa mesej tentang keindahan Islam ini di mata dunia. "Selain itu, masyarakat Islam di negara ini juga perlu menonjolkan nilai-nilai moral serta tingkah laku yang baik kepada masyarakat untuk dijadikan teladan," katanya. Beliau berucap merasmikan program sambutan Pencapaian Sepuluh Tahun Muzium Kesenian Islam Malaysia (MKIM) di sini hari ini. MKIM telah dirasmikan pada 1999 dan berfungsi sebagai gedung yang menyimpan serta mempamerkan karya seni yang mempunyai unsur kesenian Islam dari pelbagai negara dan zaman kegemilangan Islam. Karya seni tersebut terdiri daripada objek-objek seni berharga, seni kaligrafi, reka bentuk serta hiasan dalaman yang mempunyai nilai estetika. Menurut Najib, MKIM sebagai gedung karya seni Islam juga berfungsi sebagai medium penting untuk membantu orang bukan Islam memahami agama ini menerusi dakwah kesenian berunsur Islam. Katanya, kepelbagaian artifak, seni sulaman dan hiasan dalaman serta reka bentuk bangunan yang penuh dengan nilai estetika juga melambangkan yang Islam itu sejagat, universal dan sesuai untuk semua bangsa. "Kita perlu mengikis pemikiran sesetengah masyarakat khususnya di luar agama Islam bahawa Islam hanya untuk bangsa-bangsa tertentu dan tidak sesuai untuk bangsa lain. "Dengan pendekatan itu, barulah Islam dapat dilihat dari sudut pandang atau perspektif yang lebih luas sekali gus dapat diterima sebagai sebuah agama yang sejagat," katanya. Perdana Menteri juga dalam ucapannya memuji sikap prihatin kumpulan syarikat Albukhary apabila menyahut hasrat kerajaan pada 1995 untuk membangunkan sebuah muzium kesenian Islam di negara ini. Kata beliau, Yayasan Albukhary berjaya membuktikan ia mampu memenuhi hasrat Dr. Mahathir ketika itu yang mahu melihat kewujudan sebuah pusat bagi mengkaji dan menghargai kesenian Islam. "Menyokong perkembangan kebudayaan pada skala MKIM pastinya melibatkan sumber yang banyak, sokongan pihak swasta dalam hal seperti ini amat penting dalam usaha menjadikan budaya dan seni Malaysia berkembang. "Dalam konteks ini, kumpulan syarikat Albukhary adalah contoh yang begitu menonjol untuk dijadikan ikutan oleh entiti korporat yang lain," katanya.

Utusan Malaysia: 09/05/09


Promosikan Keindahan Islam...Untuk Apa Dan Dengan Cara Apa?

Inilah akibatnya apabila manusia menggunakan akalnya semata-mata ketika bercakap bagi pihak Islam. Islam bukannya suatu produk yang perlu dipromosikan secara bermusim sebagaimana barang-barang ciptaan manusia. Islam adalah merupakan suatu cara hidup yang datangnya daripada Allah SWT yang wajib didakwahkan dan diterapkan di tengah-tengah kehidupan individu, masyarakat dan negara. Ianya diturunkan kepada nabi Muhammad SAW untuk mengatur hubungan manusia dengan Rabbnya, dengan dirinya sendiri dan juga dengan manusia yang lain. Islam itu wajib didakwahkan kepada seluruh manusia samada Muslim mahupun bukan Muslim. Dakwah kepada umat Islam berbentuk mengajak mereka agar terikat dengan hukum-hakam syara’ manakala dakwah kepada orang-orang kafir adalah untuk mengajak mereka memeluk Islam.

Hakikatnya, keindahan Islam hanya akan dapat disaksikan oleh semua manusia termasuklah orang-orang kafir jika Islam diterapkan di tengah-tengah kehidupan umat pada hari ini dan seterusnya negara memikul tanggunjawab menyebarkan Islam ke seluruh dunia dengan jalan dakwah dan jihad. Inilah tariqah yang telah dilakukan oleh Rasulullah SAW ketika menyampaikan Islam ke seluruh penjuru dunia. Kajilah sirah kehidupan Rasulullah SAW sejak mula baginda menerima wahyu sehinggalah akhirnya baginda dapat mendirikan Daulah Islam di Madinah. Kita melihat apabila baginda menerapkan Islam sebagai suatu cara hidup di Madinah maka ketika itu barulah manusia dapat melihat keindahan dan kemampuan Islam untuk menyelesaikan seluruh persoalan kehidupan manusia. Kesannya, berbondong-bondong manusia memeluk Islam. Agak berbeda apabila kita perhatikan bagaimana dakwah nabi SAW di Mekah(13 tahun) yang tempohnya lebih lama berbanding dengan dakwah baginda di Madinah(10 tahun) tetapi jumlah mereka yang menerima dakwah nabi di sana adalah jauh lebih kecil jika dibandingkan dengan jumlah di Madinah. Ini adalah kerana dakwah di Mekah hanya sekadar fikrah berbanding di Madinah yang dakwahnya berbentuk pelaksanaan dan penerapan. Ini dapat kita fahami kerana secara fitrahnya manusia lebih menyakini perkara-perkara yang dapat dilihat berbanding hanya sekadar idea.

Oleh kerana itu, jika Najib ingin menonjolkan keindahan Islam maka ianya bukanlah dengan cara memaparkan keindahan kesenian Islam semata-mata tetapi lebih jauh dari itu Najib wajib menerapkan Islam di dalam kehidupan individu, masyarakat dan negara. Ibarat sebuah istana, keindahannya akan benar-benar terserlah apabila seluruh bangunan itu sempurna senibinanya. Begitu jugalah Islam akan hanya terserlah keindahannya apabila kehidupan Islam yang merangkumi sistem pemerintahannya, sistem politiknya, sistem ekonominya, sistem sosialnya, sistem ‘uqubat dan muamalatnya, polisi pendidikannya, polisi luar negerinya dan lain-lainnya diterapkan secara menyeluruh dan sempurna. Firman Allah SWT:

“Wahai orang-orang yang beriman! masuklah kamu ke dalam ugama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan; sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata”.
[TMQ Al Baqarah (2) : 208].

0 Ulasan: