Bayangan daulah Islam sudah semakin jelas kelihatan. Janji Allah sudah semakin dekat dan kemenangan kian menghampiri.Berjaga-jagalah wahai kaum kuffar yang menderhakai Allah,tak lupa juga kaum muslimin terutama golongan pemimpin yang masih enak dibuai ulitan tampuk kepimpinan yang penuh kebusukan,penipuan dan kotoran lain yang sewaktu dengannya,kalian tidak akan selamat selagi tidak mengamalkan hukum-hukum islam yang wajib diterapkan dari Allah SWT. Justeru, bersegeralah kepada kemuliaan dan kemenangan ini wahai kaum muslimin yang masih wujud dan yakin lagi bahawa JANJI ALLAH ITU PASTI!!! )

20 PAPAN TANDA LARANG MAKSIAT

by AURA JIHAD

MELAKA: Sebanyak 20 papan tanda peringatan mengenai kesalahan syariah sudah dipasang di 20 lokasi strategik dan tumpuan orang ramai terutama di kawasan pantai serta taman rekreasi di negeri ini dalam usaha membendung masalah perlakuan sumbang umat Islam. Selain itu, Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) turut mengadakan siri ceramah di sekolah dan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) dalam usaha meningkatkan kesedaran mengenai kesalahan syariah. Pengarah Jaim, Datuk Alias Md Saad, berkata pihaknya juga menyusun strategi bagi memperkuatkan lagi unit penguatkuasaan untuk memastikan kadar jenayah syariah tidak membimbangkan.

Sumber: Harian Metro 26/01/08

Ulasan:

Kita melihat usaha untuk mencegah mungkar yang diusahakan oleh Jaim itu sesuatu yang baik dan perlu diteruskan dan dipertingkatkan, tetapi apa yang perlu dimuhasabah di sini adalah:

1. Apakah (jenis) kesalahan yang boleh dikategorikan sebagai kesalahan syariah?

2. Adakah cukup sekadar 20 papan tanda untuk menjelaskan kesalahan jenayah?

3. Apakah hukumannya jika kesalahan jenayah itu tetap dilakukan? Apakah hukuman syariah yang akan digunakan atau hukum kufur? Contohnya jika seseorang itu ditangkap berzina, apakah hukumannya?

Memang menjadi kewajiban bagi setiap golongan umat Islam sama ada individu, masyarakat mahupun negara untuk mencegah sebarang kemungkaran yang berlaku. Ini sesuai dengan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud

"Barang siapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah ia mencegahnya dengan tangan, jika tidak mampu maka cegahlah dengan lidah (lisan), jika tidak mampu cegahlah dengan hati (membencinya) dan itu (cegah dengan hati) adalah selemah-lemah iman".

Masalah dengan umat Islam hari ini adalah mereka memahami bahawa (maksud) maksiat itu adalah khalwat dan zina sahaja, manakala pelanggaran perintah Allah yang lain tidak dikategorikan sebagai maksiat. Kesalahan seperti riba, rasuah, tidak menerapkan hukum Allah dan banyak lagi tidak dikategorikan sebagai maksiat!!! Konsert karnival Jom Heboh, kedai-kedai judi dan arak (yang dibenarkan dan dilesenkan untuk bebas beroperasi mengaut keuntungan), penternakan babi yang berjumlah ratusan ribu ekor yang mungkin lebih banyak bilangannya dengan orang yang memakan daging babi itu sendiri, sistem mahkamah dan lain-lain lagi yang jelas-jelas terlahir dati produk demokrasi-kufur – semua ini tidak dikategorikan sebagai maksiat!!!

Kita sebagai umat Islam perlu memahami bahawa Islam adalah sebuah mabda’ (ideologi) yang sempurna untuk mengatur hubungan manusia dengan Allah SWT, dengan dirinya sendiri mahupun dengan manusia yang lain. Mabda. Islam adalah suatu ajaran yang mencakupi aspek ‘fikrah dan thariqah’ (thought and methode). Islam itu akan hanya mampu dilihat sebagai penyelesaian kepada kehidupan manusia sekiranya pakej fikrah dan thariqah ini dijalankan secara bersepadu. Jika fikrah Islam mengatakan riba itu haram maka sudah semestinya wajib ada perlaksanaan hukum yang bersifat fizikal (thariqah) bagi menghukum perlanggaran terhadap hukum syara’ oleh pihak negara. Contohnya Islam mengharamkan mencuri (fikrah) dan mencuri adalah satu maksiat, jika masih terdapat orang yang mencuri, maka dia wajib dihukum potong tangan, setelah diputuskan bersalah oleh Mahkamah. Adanya mahkamah dan hukuman potong tangan adalah thariqah yang wajib bagi pelaksanaan hukum Allah.

Tetapi pada hari ini fikrah Islam itu tidak berjalan seiring dengan thariqahnya. Secara fikrah umat Islam mengetahui zina itu haram tetapi thariqah Islamnya tidak berjalan kerana hukum zina yang ditetapkan oleh Islam realitinya tidak diterapkan saat ini. Maka tidak hairan kenapa kadar jenayah dan pelbagai masalah yang dihadapi oleh umat Islam semakin lama semakin bertambah dan meningkat. Islam juga telah menjelaskan bahawa bagi menjaga masyarakat maka ada 3 faktor utama yang perlu diperhatikan iaitu individu, masyarakat dan negara. Ketiga-tiganya perlu menjalankan peranan mereka masing-masing. Ketakwaan setiap individu itu perlu disuburkan. Ini tidak berlaku pada hari ini. Yang berlaku ialah golongan yang melakukan maksiat [contohnya: artis] disanjung dan dihargai. Pemerintah yang tidak menerapkan hukum Allah juga disanjung dan ditaati oleh sebahagian besar umat Islam.

Inilah perkara yang perlu disedari oleh umat Islam dan yang wajib dilakukan oleh pihak pemerintah. Tatkala masih banyak kewajipan yang wajib dilakukan oleh kerajaan, kita sedih apabila hanya 20 papan tanda sahaja yang diperjuangkan!

Filed under having  

0 Ulasan: