Bayangan daulah Islam sudah semakin jelas kelihatan. Janji Allah sudah semakin dekat dan kemenangan kian menghampiri.Berjaga-jagalah wahai kaum kuffar yang menderhakai Allah,tak lupa juga kaum muslimin terutama golongan pemimpin yang masih enak dibuai ulitan tampuk kepimpinan yang penuh kebusukan,penipuan dan kotoran lain yang sewaktu dengannya,kalian tidak akan selamat selagi tidak mengamalkan hukum-hukum islam yang wajib diterapkan dari Allah SWT. Justeru, bersegeralah kepada kemuliaan dan kemenangan ini wahai kaum muslimin yang masih wujud dan yakin lagi bahawa JANJI ALLAH ITU PASTI!!! )

TIGA BERANAK DIAMI RUMAH BEKAS BANGSAL KAMBING

by AURA JIHAD

BALING 13 Jan. – Akibat kesempitan hidup, tiga beranak terpaksa tinggal di bangsal kambing yang terletak di kebun getah di Kampung Kemangi, Kupang dekat sini sejak dua tahun lalu.

Bekas bangsal kambing yang didiami Esah Mohd. Yusoff, 40, bersama dua anaknya Firdaus, 13, dan Siti Khadijah, 2, itu tidak mempunyai dinding tetapi hanya ditutup dengan jaring besi.

Menurut wanita tersebut, dia tiada pilihan kerana mempunyai adik-beradik yang ramai.

“Nak buat macam mana saya tidak mempunyai pilihan melainkan terpaksa tinggal di bekas bangsal kambing ini,” katanya.

Esah yang memperoleh pendapatan dengan menoreh getah milik arwah bapanya turut mengakui kesempitan hidupnya membuatkan dia selesa tinggal di situ.

Bagaimanapun bekas bangsal itu mempunyai bekalan elektrik manakala sumber air diperoleh daripada Projek Bekalan Air Masyarakat.

Wanita yang mempunyai 11 adik-beradik ini berkata, dia terpaksa membahagikan pendapatan hasil jualan getah dengan adikberadik yang lain setiap hari.

Lebih malang lagi apabila suaminya yang dikenali sebagai Rosli Abdul Rahim, 38, menghilangkan diri sejak Oktober tahun lalu.

Tambah Esah, setiap hari dia akan keluar menoreh getah sementara anaknya, Siti Khadijah akan dijaga oleh Firdaus. Firdaus belajar di Sekolah Menengah Jerai dekat sini.

Bagi menampung keperluan seharian, Esah turut menanam sayur-sayuran bagi membuktikan dia begitu menghargai masa selepas pulang menoreh.

Dakwa wanita ini, dia pernah memohon untuk mendapatkan bantuan rumah di bawah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) kepada pihak tertentu seperti pejabat daerah namun gagal.

“Mungkin ada orang lain lebih layak daripada saya,” ujarnya.

ADUN Bayu, Mohd. Salleh Yaakob ketika dihubungi berjanji akan merujuk kes ini ke Pejabat Daerah Baling untuk tindakan selanjutnya.

‘‘Jika terbukti Esah sekeluarga layak menerima bantuan, kita akan mempertimbangkannya di bawah program Baiti Jannati di bawah kerajaan negeri iaitu RM5,000 untuk membina rumah,’’ katanya.

Sementara itu, Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Kemangi, Mohd. Ali Ahmad mengesahkan pihaknya pernah mengajukan permohonan PPRT bagi pihak Esah kepada Pejabat Daerah tetapi sehingga kini tidak ada jawapan.

Pengerusi Putera UMNO, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim yang dimaklumkan mengenai nasib malang Esah terus mengunjungi keluarga ini untuk menghulurkan bantuan.

Beliau yang juga Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Baling memberi jaminan pihaknya akan membina segera rumah untuk keluarga ini.

“Kita sedih dengan nasib keluarga ini dan akan membina rumah yang selesa secepat mungkin,” katanya.

Sumber: Utusan Malaysia 14/01/08

Ulasan:

Jika ada sahaja kemiskinan dijumpai di Kelantan, maka kerajaan BN akan terus mengaitkannya dengan pemerintahan kerajaan PAS, walhal rakyat umumnya mengetahui bahawa di mana-mana pun di Malaysia ini, termasuklah di kawasan pimpinan BN, terdapat kemiskinan. Nah, sekarang lihatlah di Baling, yang dikuasai oleh BN dengan ahli Parlimennya terkenal sebagai orang kuat agama BN, Dr. Mashitah, pun terdapat kemiskinan yang amat parah dan menyedihkan. Apa tidaknya, bekas bangsal kambing dijadikan tempat tinggal!!! Di manakah kerajaan BN selama ini sehingga tidak menyedari di Baling ada keluarga yang begitu daif kehidupannya? Atau keluarga tersebut baru jatuh miskin beberapa hari yang lepas sehingga tidak disedari oleh kerajaan yang memerintah???

Apa pun, berita yang dilaporkan nampaknya tetap menjadikan kerajaan BN dan UMNO sebagai ‘hero’ penyelamat rakyat. Merekalah kononnya orang yang paling prihatin dengan penderitaan dan kemiskinan rakyat, merekalah orang yang pertama akang menghulurkan bantuan bila terdengar berita kemiskinan.

Rakyat yang celik memang telah lama sedar bahawa apabila dekat dengan pilihan raya, maka ramailah orang-orang miskin yang menjadi ‘buruan’ pihak-pihak yang bertanding dalam pilihan raya, dan segala bentuk bantuan yang diberi akan diperbesar-besarkan agar semua orang tahu. Membantu golongan miskin bukan lagi dianggap sebagai tanggungjawab, tetapi dilakukan untuk meningkatkan lagi populariti dan sokongan untuk meraih sekeping undi. Segala-galanya kerana pilihan raya! Inilah manifestasi dari sistem demokrasi di mana parti-parti yang bertanding di dalam pilihan raya berebut-rebut untuk menunjukkan ‘kebaikan’ masing-masing agar dilihat oleh para pengundi.

Jika dulu Rasulullah membantu golongan miskin kerana tanggungjawab baginda sebagai seorang pemerintah dan kaum Muslimin yang ada sering membantu golongan miskin kerana tanggungjawab mereka sebagai seorang Muslim, kini, bantuan diberi bukan dilakukan atas dasar kewajipan yang Islam letakkan, namun atas dasar ‘manfaat’ untuk berkuasa. Kerana itulah, ‘bantuan’ itu perlu di heboh dan diperbesar-besarkan agar semua orang mengetahuinya dan agar mereka (yang menghulurkan bantuan) di pangkah di dalam pilihan raya nanti. Ya Allah! Semoga keburukan ini akan segera berakhir dengan terlantiknya seorang Khalifah yang akan memerintah sebagaimananya Rasulullah dan para Khulafa’ Rasyidun dahulu memerintah rakyat mereka.

Filed under having  

0 Ulasan: