Bayangan daulah Islam sudah semakin jelas kelihatan. Janji Allah sudah semakin dekat dan kemenangan kian menghampiri.Berjaga-jagalah wahai kaum kuffar yang menderhakai Allah,tak lupa juga kaum muslimin terutama golongan pemimpin yang masih enak dibuai ulitan tampuk kepimpinan yang penuh kebusukan,penipuan dan kotoran lain yang sewaktu dengannya,kalian tidak akan selamat selagi tidak mengamalkan hukum-hukum islam yang wajib diterapkan dari Allah SWT. Justeru, bersegeralah kepada kemuliaan dan kemenangan ini wahai kaum muslimin yang masih wujud dan yakin lagi bahawa JANJI ALLAH ITU PASTI!!! )

MB PERSOAL SEKOLAH PISAH LELAKI - PEREMPUAN

by AURA JIHAD

SEREMBAN: Sebuah sekolah menengah di Taman Seremban Jaya di sini menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan ibu bapa kerana mengasingkan pelajar perempuan dan lelaki dalam semua aktiviti termasuk ketika membeli makanan di kantin.

Perkara itu akhirnya dibawa ke pengetahuan Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan yang meminta Jabatan Pelajaran Negeri segera menyiasat dakwaan itu.

"Kita tidak mahu ada sekolah buat dasar baru. Dasar kita ialah sekolah bercampur, kalau nak asing-asingkan murid baik tidak payah buat sekolah campur," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat exco hari ini.

Katanya amalan mengasingkan pelajar bukan merupakan satu amalan biasa di Negeri Sembilan dan sekolah berkenaan telah membuat satu dasar baru yang bertentangan dengan dasar pendidikan sedia ada.
"Saya tidak mahu sentuh soal boleh atau tidak, cuma kalau sebuah sekolah sudah buat dasar baru, bayangkan kalau sekolah-sekolah lain juga buat dasar masing-masing. Sebelum keadaan menjadi tidak terkawal ... buatlah tindakan sekarang," katanya.

Dalam isu lain, Mohamad berkata projek menghubungkan Port Dickson dengan Seremban melalui keretapi akan tetap dilaksanakan dan ia dalam peringkat kajian sekarang.

"Keretapi Tanah Melayu Berhad sedang buat kajian mengenai kos termasuklah membaiki kepala keretapi dan gerabak lama serta menyesuaikan landasan," katanya.

Katanya sistem perhubungan itu lebih menjurus kepada aspek pelancongan sebagai tambahan kepada pengangkutan bas.

"Memang kita sengaja pakai keretapi lama yang pernah digunakan semasa 1980-an dahulu. Kali terakhir sistem keretapi penumpang wujud antara Port Dickson dan Seremban adalah pada 1970-an, sekarang cuma keretapi untuk mengangkut minyak sahaja yang masih memakai landasan itu," katanya.

Sumber : Utusan Malaysia 10/01/2008

Ulasan :

Sistem sekular yang telah dibentuk oleh bekas penjajah British menyebabkan Malaysia bukan sahaja mengamalkan sistem pemerintahan sekular, namun mewarisi semua bentuk kesekularan, termasuklah di bidang pendidikan. Kurikulum sekolah yang telah disekularkan sejak sekian lama sehingga kini masih melekat tebal di benak pemimpin yang ada sehingga mereka ini (pemimpin) sudah tidak lagi dapat berfikir menurut kehendak Islam. Teguran yang diberikan oleh MB Negeri Sembilan ini merupakan salah satu bukti yang pemikiran pemimpin masih lagi terjajah. Lihatlah sahaja kata-kata beliau yang nampaknya langsung tidak meletakkan Allah dan Rasul di hadapan, sebaliknya cuba mengekalkan status quo sekular yang ada,

"Saya tidak mahu sentuh soal boleh atau tidak, cuma kalau sebuah sekolah sudah buat dasar baru, bayangkan kalau sekolah-sekolah lain juga buat dasar masing-masing."

Teguran ini langsung tidak menunjukkan kewibawaannya sebagai seorang pemimpin yang beragama Islam. Dia seharusnya menyokong sebarang usaha ke arah kebaikan yang dilakukan oleh pihak sekolah. Setidak-tidaknya tanya dan lihatlah dahulu apa yang cuba dilakukan oleh pihak sekolah kerana mungkin dengan langkah tersebut, budaya pergaulan bebas yang sudah parah sekarang, dapat disekat dari awal. Mungkin inilah yang cuba diikhtiarkan oleh pihak sekolah. Adakah Mohamad Hasan begitu jahil sehingga tidak tahu bahawa faktor utama keruntuhan akhlak di kalangan sebahagian besar remaja Islam sejak dulu adalah akibat daripada pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan?

Syariat Islam diturunkan untuk mengatur hubungan antara manusia. Hubungan di antara manusia itu termasuklah mengatur bagaimana individu manusia yang berlainan jenis seharusnya bergaul. Di dalam Islam, hukum asal bagi kehidupan lelaki dan wanita adalah terpisah (diasingkan). Islam melarang percampuran di antara lelaki dan wanita kecuali di dalam hal yang memerlukan interaksi seperti jual-beli, bekerja, perubatan, pertanian, industri dan sebagainya. Namun, apabila berada di luar urusan yang memerlukan interaksi tersebut, maka seorang wanita haram melakukan interaksi dengan lelaki kecuali dengan mahramnya. Firman Allah swt,

“Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.” [TMQ al-Ahzab (33):35]

Ayat di atas ingin menerangkan kedudukan wanita yang sentiasa menjaga kehormatannya iaitu dengan menutup aurat dan larangan bagi lelaki dan wanita yang bukan mahram untuk duduk-duduk bersama tanpa tujuan yang dibenarkan oleh Syariat Islam. Ia menjadi dalil umum yang membataskan pergaulan seseorang wanita dengan lelaki. Inilah had yang ditetapkan oleh Allah swt di samping kewajiban untuk menerapkan Sistem Uqubat Islam bagi sesiapa yang melampaui had batasan yang telah ditetapkan oleh Syariat Islam. [Syeikh Taqiyyuddin An Nabhani, Nizham al Ijtima’i fi al-Islam].

Semoga MB Negeri Sembilan melihat isu ini dengan lebih positif dan membuang jauh-jauh pemikiran sekular yang ada di benaknya. Sistem yang diwarisi dari British ini telah lama mengongkong umat Islam dan tidak layak untuk kita anuti. Ia adalah sebuah sistem yang datang dari penjajah kuffar mush Allah yang sepatutnya telah lama kita buang.

Filed under having  

0 Ulasan: