Bayangan daulah Islam sudah semakin jelas kelihatan. Janji Allah sudah semakin dekat dan kemenangan kian menghampiri.Berjaga-jagalah wahai kaum kuffar yang menderhakai Allah,tak lupa juga kaum muslimin terutama golongan pemimpin yang masih enak dibuai ulitan tampuk kepimpinan yang penuh kebusukan,penipuan dan kotoran lain yang sewaktu dengannya,kalian tidak akan selamat selagi tidak mengamalkan hukum-hukum islam yang wajib diterapkan dari Allah SWT. Justeru, bersegeralah kepada kemuliaan dan kemenangan ini wahai kaum muslimin yang masih wujud dan yakin lagi bahawa JANJI ALLAH ITU PASTI!!! )

Indeks jenayah bukti masyarakat mula prihatin

by AURA JIHAD

PENINGKATAN indeks jenayah adalah petanda orang ramai kini semakin yakin dengan perkhidmatan PDRM dan tidak lagi takut untuk membuat laporan berbanding beberapa tahun lalu.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (YPJM), Tan Sri Lee Lam Thye, berkata indeks jenayah akan meningkat seiring dengan laporan polis yang dibuat masyarakat, walaupun untuk kes kecil.

Katanya, masyarakat di negara ini sudah berani dan berasa bertanggungjawab membuat laporan polis mengenai kejadian jenayah demi memastikan keamanan dan ketenteraman bersama.

“Keadaan sekarang tidak lagi seperti dulu di mana orang ramai takut dan enggan melaporkan kejadian jenayah kepada polis, walaupun kadangkala dia sendiri menjadi mangsa.

“Keadaan itu berlaku kerana mereka tidak yakin polis mampu melakukan tindakan sewajarnya untuk menangkap penjenayah terbabit.

“Kini mereka tahu polis akan menerima laporan mereka dan menyiasat dengan teliti seterusnya memburu penjenayah terbabit. Kesedaran seperti itulah yang kita harapkan daripada masyarakat selama ini,” katanya sambil menambah peningkatan indeks jenayah bukan lagi bermaksud kes jenayah meningkat mendadak, tetapi disebabkan kesedaran di kalangan rakyat mengenai bahaya jenayah.

“Jenayah memang berlaku. Kadangkala ia meningkat dan pada masa lain pula ia menurun... itu adalah fakta. Di mana-mana pun sama, bukan di Malaysia saja.

“Tetapi dari sudut positifnya, kita tahu masyarakat kini lebih yakin dengan polis dan ia membuktikan pasukan itu mampu menjalankan tugasnya dengan baik dalam menjaga ketenteraman dan keselamatan negara,” katanya.

Lee berkata, laporan yang dibuat orang ramai juga sebenarnya penting bagi polis untuk mengenal pasti kawasan yang kerap berlaku jenayah dan seterusnya meningkatkan kawalan pencegahan di kawasan terbabit.

Beliau yang turut menganggotai Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan PDRM berkata, PDRM adalah antara pasukan terbaik di kalangan negara membangun di seluruh dunia.

“Bagaimanapun, masih banyak perkara yang boleh diperbaiki. Penambahbaikan itu lebih mudah apabila kerajaan sendiri kini memberi perhatian kepada PDRM dengan menerima dan mengambil tindakan susulan terhadap cadangan yang dikemukakan Suruhanjaya Diraja,” katanya.

Sementara itu, Aktivis dan Penganalisis Jenayah, Kamal Affandi Hashim, berkata peningkatan indeks jenayah di Malaysia sebenarnya perkara normal dan tidak begitu tinggi jika dikaji dengan terperinci.

“Indeks jenayah negara ini sebenarnya berada pada tahap normal. Punca ia menjadi agak tinggi (peningkatan 7.12 peratus tahun lalu) ialah kerana penambahan lima kategori jenayah baru,” katanya.

“Masyarakat pasti agak terkejut apabila mengetahui peningkatan itu, namun tiada apa yang perlu dibimbangkan kerana ia berada pada paras biasa,” katanya.

Beliau berkata, masyarakat juga perlu melihat kadar penyelesaian kes jenayah yang agak tinggi oleh PDRM bagi mengimbangi peningkatan indeks jenayah itu.

“Kadar purata penyelesaian kes PDRM sejak 10 tahun lalu melebihi 40 peratus, iaitu melebihi kadar yang ditetapkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (20 peratus),” katanya.

Kamal berkata, masyarakat perlu turut serta memainkan peranan penting dalam langkah pencegahan jenayah serta bijak menguruskan risiko terutama di rumah dan tempat kerja.

“Jangan hanya meletakkan tanggungjawab itu kepada polis semata-mata. Kita perlu turut serta dengan mengelakkan diri daripada memberi peluang kepada penjenayah.

“Kerjasama dan kesedaran masyarakat sangat penting dalam pencegahan jenayah kerana sebenarnya jenayah itu berlaku di dalam kelompok masyarakat itu sendiri,” katanya.

Sumber: Berita Harian 12/02/08

Ulasan:

Secara umumnya artikel di atas adalah sebuah justifikasi untuk menutup kelemahan sistem yang mengatur masyarakat yang ada sekarang. Dua justifikasi kepada kenaikan kadar jenayah ini adalah:

(1) Indeks Jenayah meningkat kerana kesedaran masyarakat untuk membuat laporan polis yang mana kes sebegini tidak dilaporkan sebelum ini.

(2) Indeks Jenayah meningkat kerana penambahan lima kategori jenayah baru.

Inilah mainan politik. Kegagalan pasukan polis dalam mengekang dan menyelesaikan kes-kes jenayah cuba ‘ditutup’ dengan justifikasi bahawa ini adalah perkembangan positif kerana rakyat telah mula percaya kepada pihak polis. Penjelasan ini juga cuba untuk ‘menutup’ ketakutan rakyat dengan peningkatan kes jenayah yang berlaku di sekeliling mereka. Apakah mereka fikir rakyat boleh diperbodohkan dengan penjelasan sebegini? Mereka yang berbicara mungkin tidak merasa ketakutan rakyat atau hanya diupah untuk berbicara, namun kita yakin, apabila anak mereka sendiri yang diculik atau isteri mereka dirogol oleh penjenayah, maka barulah mereka sedara bahawa ‘satu kes’ sahaja sudah menjadikan hidup mereka menderita dan tidak tenteram selamanya, apatah lagi jika anak mereka ditemui mati selepas diculik dan perogol isteri mereka gagal ditangkap oleh pasukan polis sampai ke akhir.

Apabila berbicara tentang kes jenayah, kita mahukan penyelesaian, bukan semata-mata mahu melihat indeksnya. Sama ada indeksnya naik atau turun, ini bukan soalnya, soalnya adalah ‘ada atau tidak kes jenayah berlaku dan adakah pasukan polis dan sistem yang ada mampu menyelesaikannya’?

Kita tidak dapat nafikan bahawa sistem demokrasi yang ada sekarang adalah penuh dengan keburukan dan sistem ini tidak akan dapat menyelesaikan masalah manusia kerana undang-undang yang ada adalah dibuat oleh akal manusia yang lemah dan terbatas. Tambahan lagi, berhukum dengan hukum yang dibuat oleh manusia akan terus menambahkan dosa, baik kepada pembuat ataupun orang yang telah di jatuhi hukuman itu sendiri. Islam sebagai sebuah 'cara hidup' datang menyelesaikan masalah ini, di mana hukum-hakam Islam dapat menjadi unsur pencegah (zawajir) dan penebus dosa (jawabir) terhadap jenayah-jenayah ini. Allah SWT berfirman dalam Al-Quran

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu qisas (bunuh balas) berkenaan dengan orang-orang yang dibunuh; orang merdeka dengan orang merdeka, hamba dengan hamba dan wanita dengan wanita. Maka barang siapa yang mendapat suatu pemaafan dari saudaranya, hendaklah (yang memaafkan) mengikuti dengan cara yang baik, dan hendaklah (yang diberi maaf) membayar (diyat) kepada yang memberi maaf dengan cara yang baik (pula). Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu dan suatu rahmat. Barang siapa yang melampaui batas sesudah itu, maka baginya seksa yang sangat pedih. Dan dalam qisas itu ada (jaminan kelangsungan) hidup bagi mu, hai orang-orang yang berakal, supaya kamu bertakwa." [TMQ Al-Baqarah (2):178-179]

Dengan perlaksanaan Qisas itu sendiri (sebahagian daripada hukum uqubat) akan memberikan kehidupan pada manusia, di mana nyawa yang diambil akan dituntut dengan nyawa juga, yang mana berdasarkan akal yang waras, pembunuh akan berfikir dua kali sebelum dia membunuh, kerana jika dia sayangkan nyawanya sendiri, maka dia tidak sepatutnya menghilangkan nyawa (membunuh) orang lain. Begitu jugalah dengan hukuman potong tangan untuk pencuri? Jika si pencuri tidak mahu tangannya terpotong, maka akal yang waras akan menyatakan ‘jangan mencuri harta orang lain’. Seorang yang tangannya terpotong sudah tentu akan merasa malu seumur hidup setiap kali dia keluar ke dalam masyarakat atau apabila dia dilihat oleh orang lain. Hal ini sudah tentu akan menyebabkan dia sendiri dan orang lain (yang melihat dirinya) akan ‘tercegah’ dari mencuri. Dengan ini sudah pasti pula keselamatan setiap orang akan terjaga. Jika orang kafir boleh kasihkan hukum kufur dan berusaha mempertahankannya, kenapa pula umat Islam tidak kasihkan hukum Islam dan berusaha melaksanakannya?

Filed under having  

0 Ulasan: