Bayangan daulah Islam sudah semakin jelas kelihatan. Janji Allah sudah semakin dekat dan kemenangan kian menghampiri.Berjaga-jagalah wahai kaum kuffar yang menderhakai Allah,tak lupa juga kaum muslimin terutama golongan pemimpin yang masih enak dibuai ulitan tampuk kepimpinan yang penuh kebusukan,penipuan dan kotoran lain yang sewaktu dengannya,kalian tidak akan selamat selagi tidak mengamalkan hukum-hukum islam yang wajib diterapkan dari Allah SWT. Justeru, bersegeralah kepada kemuliaan dan kemenangan ini wahai kaum muslimin yang masih wujud dan yakin lagi bahawa JANJI ALLAH ITU PASTI!!! )

Berperwatakan Baik Dengan Bermain Golf?

by AURA JIHAD

PUTRAJAYA 16 April - Persatuan Golf Malaysia (MGA) hari ini mendapat suntikan kewangan berupa geran berjumlah RM1 juta daripada kerajaan untuk Program Pembangunan Remaja bagi melahirkan lebih ramai pemain golf bertaraf dunia di kalangan remaja. Bantuan tersebut disampaikan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak kepada Presiden MGA, Datuk Robin Loh di Pejabat Perdana Menteri di sini, hari ini. Pada sidang akhbar selepas majlis itu, Robin berkata, pihaknya berterima kasih kepada Perdana Menteri kerana begitu prihatin dengan program tersebut.

''Perdana Menteri juga mahu lebih ramai kanak-kanak mengambil bahagian dalam golf kerana ia dapat membentuk disiplin tinggi dan perwatakan baik," katanya. Beliau memberitahu, seramai 4,500 remaja berusia 18 tahun ke bawah dijangka mendapat manfaat daripada program tersebut berbanding 3,000 orang tahun lalu. ''Kita harapkan pada Olimpik 2006, golf akan menjadi salah satu acara dan mereka yang terlibat dengan program ini nanti diharap boleh mewakili negara. Pada masa itu, mereka ini akan berusia di antara 17 hingga 19 tahun," ujarnya. Sementara itu, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata, golf tidak lagi boleh dilihat sebagai permainan untuk golongan elit tetapi sukan rakyat bagi menarik lebih ramai pihak terlibat. Jelasnya, golf merupakan sejenis sukan yang mampu membentuk karakter baik kepada pemainnya. "Jika disiplin sebegini dapat diterapkan, nescaya kita berupaya melahirkan masyarakat yang baik dan teguh," katanya

Sumber : Utusan Malaysia, 17/4/09

Membentuk perwatakan yang baik melalui bermain golf? Walaupun mungkin kenyataan tersebut tidak disengajakan tetapi ia tetap menimbulkan tandatanya. Adakah dengan bermain golf itu dapat menyelesaikan masalah disiplin pelajar? Tempat untuk mendidik anak-anak adalah di sekolah dan bukan di padang golf. Berlatih bermain golf hanya menjadikan seseorang remaja itu sebagai seorang pemain golf yang baik, tidak lebih dari itu. Jika kita menjadikan tatacara bersukan itu akan melahirkan seseorang remaja lebih berdisiplin dan berpewatakan baik, maka ia adalah satu kesilapan. Bermain alat-alat sukan seperti badminton, ping-pong dan lain-lain sebagai aktiviti riadah dibenarkan oleh Islam kerana ia adalah aktiviti yang menyihatkan. Namun, aktiviti sedemikian tidak akan merubah pemikiran dan jiwa untuk membentuk perwatakan seseorang remaja. Perwatakan dan sahsiah remaja bergantung kepada apa yang ia faham dan yakini. Jika bermain golf itu boleh membentuk perwatakan pelajar, maka peruntukan RM 1 juta itu sudah tentu tidak mencukupi kerana kita memerlukan lebih RM1 billion untuk melatih setiap remaja di seluruh negara bermain golf supaya mereka boleh menjadi individu yang lebih berdisiplin dan berpewatakan yang baik.

Allah SWT mengutus Rasulullah SAW supaya baginda dapat merubah pemikiran dan jiwa masyarakat pada masa itu. Firman Allah SWT :

Yakinlah bahawa umat Islam tidak memerlukan pemain golf bertaraf dunia seperti Tiger Woods kerana yang diimpikan oleh umat Islam adalah ikon yang berjaya di dunia dan bahagia di akhirat. Siapa lagi kalau bukan generasi sahabat yang telah dibentuk dan dibina oleh Rasulullah SAW? Apakah kita sedang bergerak kearah itu?

0 Ulasan: