Bayangan daulah Islam sudah semakin jelas kelihatan. Janji Allah sudah semakin dekat dan kemenangan kian menghampiri.Berjaga-jagalah wahai kaum kuffar yang menderhakai Allah,tak lupa juga kaum muslimin terutama golongan pemimpin yang masih enak dibuai ulitan tampuk kepimpinan yang penuh kebusukan,penipuan dan kotoran lain yang sewaktu dengannya,kalian tidak akan selamat selagi tidak mengamalkan hukum-hukum islam yang wajib diterapkan dari Allah SWT. Justeru, bersegeralah kepada kemuliaan dan kemenangan ini wahai kaum muslimin yang masih wujud dan yakin lagi bahawa JANJI ALLAH ITU PASTI!!! )

CUEPACS

by AURA JIHAD

KUALA LUMPUR 3 Mei - Isteri lari, anak terpaksa berhenti sekolah dan hutang keliling pinggang! Itu antara aduan yang diterima oleh Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) saban hari sejak kebelakangan ini. Aduan seumpama itu diterima daripada kakitangan awam yang diberhentikan kerja atau ditamatkan kontrak sejak kegawatan ekonomi melanda dunia yang turut memberi kesan kepada majikan dalam negara. Presiden CUEPACS, Omar Osman berkata, ramai ahli yang kehilangan pekerjaan meminta bantuan kongres untuk membantu mengatasi masalah mereka.

Sehubungan itu, katanya, mulai minggu depan CUEPACS akan mengadakan lawatan untuk meninjau permasalahan ahli-ahli yang kehilangan pekerjaan sambil menghulurkan sumbangan. Katanya lagi, mereka akan diberikan bantuan wang dan barang-barang makanan. Beliau berkata, sejak 2008, sejumlah 3,000 ahlinya yang terdiri daripada kakitangan awam di seluruh negara telah ditamatkan kontrak atas alasan kegawatan ekonomi. Daripada jumlah itu, seramai 425 orang merupakan kakitangan Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Kelantan dan 113 pula petugas di JPN Terengganu.

Ulasan

Ramai telah sedia maklum, berita sebegini kerap diketengahkan tatkala sesebuah negara mengalami kemerosotan ekonomi. Statistik yang dilaporkan bukanlah suatu angka yang menyeluruh, bahkan sebenarnya mereka yang terlibat adalah lebih dari itu. Oleh kerana Malaysia merupakan sebuah negara sekular yang mengamal dan menerapkan sistem ekonomi Kapitalisme yang kufur, maka terbuka luaslah lompong-lompong yang mengakibatkan kesengsaraan dan kesempitan hidup. Antara lain kelompongan ini adalah kurangnya keperihatinan negara terhadap sektor pekerjaan yang menyebabkan peningkatan pengangguran sehingga lahir pula pelbagai masalah sosial yang cukup banyak dilaporkan hari ini.

Akibat dari permasalahan ini, muncul idea yang cuba menutup kelompongan ini dengan penubuhan kesatuan kebajikan pekerja seperti CUEPACS agar kerosakan sistem itu diperbaiki. Namun apa yang berlaku adalah, konsep ‘check and balance’ seperti yang ‘dilakonkan’ oleh CUEPACS dan kerajaan Malaysia selama ini ternyata tidak banyak memihak kepada rakyat, bahkan lebih mirip kepada menampung ‘political mileage’ orang-orang tertentu sahaja.

Hakikatnya, CUEPACS hanyalah merupakan serpihan dari kumpulan rakyat yang melakukan tugas-tugas pembaikan, bukan pencegahan mahupun perawatan. Ia hanya mampu memilih dan memulihkan sebahagian kecil kesan kerosakan akibat dari sistem yang diterap, yakni Kapitalisme. Ini terbukti apabila mereka hanya memilih untuk membantu ahli yang benar-benar kronik sedangkan bilangan mereka yang kronik ini adalah jauh lebih besar dari yang ditanggapi dan merangkumi jauh lebih luas dari ahli CUEPACS..

Punca utama permasalahan ini bukanlah datang dari isu pekerjaan semata-mata, namun hakikatnya, ia berakar dari sistem ekonomi, sistem pemerintahan (politik) dan sistem-sistem kehidupan yang lainnya yang diterap dan digunapakai di Malaysia (dan di negara lain). Penerapan sistem-sistem kufur inilah yang menjadikan umat manusia sengsara, putus asa, teraba-raba dalam terang dan hilang pedoman. Umat manusia terus terlupa bahawa mereka merupakan makhluk Allah, yang diciptakan oleh Allah untuk semata-mata tunduk kepadaNya (yakni tunduk kepada sistem yang diciptakanNya – Islam).

Sistem ekonomi Islam mempunyai polisi yang amat berbeza dengan Kapitalisme (mahupun Sosialisme). Islam memastikan bahawa setiap individu (baik muslim mahupun bukan muslim) dapat memenuhi keperluan-keperluan hidupnya, termasuklah peluang-peluang pekerjaan. Negara dipertanggungjawabkan untuk menyediakan peluang-peluang pekerjaan yang sesuai bagi rakyat disamping memastikan hak mereka dalam mendapat kehidupan yang sempurna. Islam tidak membenarkan sekelompok dari umat manusia menubuhkan badan seperti CUEPACS untuk menjalankan aktiviti kebajikan kerana itu merupakan tanggungjawab hakiki negara.

Namun hari ini, kita melihat kejahilan dan kelalaian umat dalam menerapkan Islam menyebabkan berlaku kerosakan, kesengsaraan, kehinaan, kecelakaan dan kemunduran menimpa kita. Persoalannya, masihkah kita mengharapkan sistem-sistem ciptaan manusia seperti kapitalisme, sosialisme dan selainnya sedangkan kerosakan yang disebabkan oleh sistem-sistem ini jelas terpampang di hadapan kita? Masihkah kita berharap kepada sistem sekular sekarang yang terus menerus menjadikan kehidupan kita semakin buruk dari hari ke hari?

Wahai kaum muslimin, kita sudah terlalu lama tersasar dari kehidupan Islam dan kesan tragis darinya sudah terlalu lama kita alami. Ingatlah bahawa kesempurnaan sistem Islam mampu menyelamatkan kita dari malapetaka ini. Yakinlah bahawa Islamlah satu-satumya tempat untuk kita rujuk dalam menjalankan jehidupan ini. Yakinlah bahawa petunjuk dari Allah (Al-Quran) merupakan jalan keluar dari kehidupan yang penuh kesesatan dan kemaksiatan ini. Kembalikanlah kehidupan Islam dengan mengembalikan semula institusi Khilafah agar kita dapat menempa semula kegemilangan hidup serta menggapai redha Allah di atas muka bumi ini.

0 Ulasan: